Project Inrichting RUG Research Data Office (IRRDO)

_D126417Bij veel onderzoeksprojecten wordt gebruik gemaakt van data en worden, bijvoorbeeld door experimenten of enquêtes, nieuwe data gegenereerd. Integer onderzoek vereist een goed beheer van de onderzoeksdata. Tijdschriften en onderzoeksfinanciers verlangen steeds vaker dat datasets waarop een publicatie is gebaseerd beschikbaar zijn op het moment van publiceren.

Begin 2014 is in opdracht van het College van Bestuur gestart met het Project Inrichting RUG Research Data Office (IRRDO) dat wordt uitgevoerd door CIT en UB. Dit project is onderdeel van het driesporenbeleid omtrent onderzoeksgegevens dat het College van Bestuur eind 2013 initieerde. Het doel van dit project is het inrichten van één virtueel loket (Research Data Office, RDO) ter ondersteuning van onderzoekers en instituten van de RUG voor het beheer van onderzoeksgegevens. Daarbij wordt nadrukkelijk rekening gehouden met vakspecifieke “best practices” en ontwikkelingen in onderzoeksmethoden en ICT.
In het driesporenbeleid werkt R&V aan het RUG protocol voor de kwaliteitszorg OZ en RUG-brede regelingen en speelt ABJZ een actieve rol rond auteurschap en zeggenschap van data en is daarin proactief in landelijke ontwikkelingen, bijvoorbeeld in het kader van de VSNU en het Landelijk Juristen Overleg. De drie sporen hebben in 2014 gezamenlijk het concept RUG Databeleid voorbereid.
Het IRRDO project is in fasen opgedeeld waarbij resultaten en bevindingen worden besproken met de stuurgroep en de klankbordgroep.

De behoefteanalyse bevestigde niet alleen al de eerder geconstateerde verschillende praktijken betreffende onderzoeksgegevens, maar ook verschillen in de mate waarin beschikbare faciliteiten aansluiten bij wensen en eisen. Genoemd werden opslagfaciliteiten, beveiligingsaspecten, toegang tot datasets tijdens en na het onderzoek, een veilige dropbox, terwijl er gaandeweg met steeds groter wordende bestanden wordt gewerkt, mede door gebruik van audio en video. Verder spelen vragen omtrent zeggenschap (“ownership”) over data en de bescherming van persoonsgegevens. Er is een dienstencatalogus ontwikkeld met diensten die kunnen worden geleverd door verschillende afdelingen binnen de universiteit en externe partners of de komende jaren zullen worden ontwikkeld. Omdat vragen, randvoorwaarden van subsidieverstrekkers en uitgevers en technische mogelijkheden zich de komende jaren sterk zullen ontwikkelen zal het RDO hierop flexibel moeten kunnen inspelen.
In het communicatieplan van het project is naast de opzet van een website nadrukkelijk aandacht is voor activiteiten als workshops en kennissessies. De website www.rug.nl/researchdata is in maart 2015 gerealiseerd.

Voorstellen voor de organisatie van het RDO, de workflows en budgetten zullen in 2015 worden gepresenteerd. Het RDO loket zal centraal in een research data netwerkorganisatie fungeren, samenwerkend met bestaande onderdelen van de universiteit en het UMCG.

Het project wordt afgesloten met een aantal vervolgprojecten waarin onderwerpen die binnen de scope van het RDO project niet kunnen worden opgelost aan de orde komen. Gedacht wordt aan bijvoorbeeld het ontwikkelen een betere infrastructuur, kwaliteitszorg en bouwen van datarepositories met koppeling aan Pure.

In 2014 is, naast het project, ook al een start gemaakt met voorbereidend werk en daadwerkelijke dienstverlening. Het centrale e-mail adres is researchdata@rug.nl.
Het Dienstenteam Research Data Management heeft zich in 2014 enthousiast gestort op dit relatief nieuwe onderwerp. Leden van het team, afkomstig van de afdeling O&O en de CMB, hebben zich in het onderwerp verdiept, o.a. door het volgen en succesvol voltooien van de cursus Essentials 4 Data Support van RDNL. Bij de archivering van datasets van onderzoekers, het opstellen van datamanagement plannen als onderdeel van subsidieaanvragen en, in samenwerking met collega’s van O&I, het testen van Pure voor registratie van datasets en opslagmogelijkheden daarin.
In de afdeling O&I is E-Prints software dat voor repositories wordt gebruikt op belangrijke punten aangevuld voor een data repository voor Archeologie. Deze repository komt in de loop van 2015 beschikbaar en biedt mogelijkheden voor het archiveren van andere datasets.