Nieuwe aanwinsten, geschenken…

atlas-der-neederlandenOok in 2014 werd het bezit van de Universiteitsbibliotheek weer uitgebreid met verschillende bijzondere stukken.

Atlas der Neederlanden

De Atlas der Neederlanden is waarschijnlijk de grootste en meest complete atlas van de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden die ooit werd samengesteld in de gehele geschiedenis van de Lage Landen tot 1815. Dit immense verzamelwerk, bestaande uit negen zware, in leer gebonden foliobanden met in totaal 618 gedrukte en handgetekende kaartbladen uit de late zeventiende, de achttiende en de vroege negentiende eeuw, geeft een gedetailleerd topografisch totaalbeeld van Nederland en, deels, Belgiƫ zoals onze landen waren in de periode tot en met de Franse Tijd en de jaren onmiddellijk daarna.
De Universiteitsbibliotheek Groningen heeft deze nieuwe facsimile-uitgave van de Atlas aangeschaft, opdat de geschiedenis van de Nederlandse cartografie ook hier tot in detail kan worden bestudeerd en onderwezen.

Bibliotheek van het Hof van Drenthe

Het betreft hier een collectie boeken uit de jaren 1589-1850. De collectie kan worden beschouwd als waardevol cultureel erfgoed. Ze is afkomstig uit de rechtbank in Assen en werd in het begin van de negentiende eeuw bijeengebracht door de jurist en toenmalige president van het Hof, mr. Sibrand Gratama. Ze werd door hem belangrijk geacht als handcollectie voor de dagelijkse juridische praktijk. De collectie verkeert in zeer goede staat en beslaat ca. 40 strekkende meter.

Geschenken van de Vrienden van de UB