Project Selfservice

Selfservice 002

Het invoeren, optimaliseren en – waar mogelijk – maximaliseren van selfservice dienstverlening is een strategische keuze van de Universiteitsbibliotheek. Selfservice kan een belangrijke bijdrage leveren aan de volgende ontwikkelingen/thema’s:
1. Optimalisering en modernisering van de dienstverlening. Op weg naar 24/7.
2. Selfservice toepassen op – nu routinematige – operationele processen draagt niet alleen bij tot efficiencyverhoging maar creëert formatieve ruimte voor dienstverlening met een hoge(re) toegevoegde waarde.
3. Handling van een significant stijgend aantal klanten en groeiende fysieke collectie.
4. De samenvoeging van het aantal balies tot één nieuwe centrale balie in het UB-gebouw.
Het management van de UB kreeg de keus tussen de volgende scenario’s:
1. Scenario Barcode: kan zorgen voor 99% selfservice uitleen & retour. Maar zonder “smart” toepassingen, zonder verhoging gebruiksgemak en zonder efficiencywinst rond inname. Beveiliging met magneetstrippen is niet optimaal en een koppeling tussen dropbox en uitleensysteem en betalingssysteem is niet mogelijk.
2. Scenario RFID: kan zorgen voor 99% selfservice uitleen & retour maar dan 24/7, met “smart” toepassingen zoals uitlening, inname materiaal met voorsortering, inventarisatie, geïntegreerde RFID-tag beveiliging. RFID zorgt voor efficiencywinst in de routinematige handelingen (Lean werken) rondom het leenverkeer maar ook in het financiële verkeer. RFID levert een bijdrage aan de modernisering en optimalisering van de dienstverlening en de werkprocessen.
Het MT heeft besloten om in te zetten op RFID en in 2015 zal dit in een vervolg project verder worden uitgewerkt.