Bewegende beelden

Naamloos_1De schatten van de bibliotheek

In de kluis van de Bibliotheek van de Rijksuniversiteit Groningen liggen duizenden handschriften, atlassen, brieven, kaarten en ander waardevol historisch materiaal. Allemaal bijzondere, oude stukken die de gewone bezoeker nooit ziet en die alleen voor onderzoek soms uit de kluis worden gehaald. Een van de topstukken is de oudste in Nederland gedrukte kaart, uit 1514.

Being in love

Een clip uit de film For Infinity – the Movie, waarin de Universiteitsbibliotheek een prominente rol speelt. Hoofdrolspelers Tom en Sophie (gespeeld door Tom Wilcox en Noëlle Wichmann) zijn verliefd en ervaren de stad Groningen.

Uit de schaduw

Ter gelegenheid van het universitaire lustrum organiseerde de kunstcommissie van de RUG in het Universiteitsmuseum de tentoonstelling Uit de schaduw. De expositie kwam tot stand met veel (fysieke en inhoudelijke) bijdragen vanuit de UB…

Een hangende tuin

Lisette Stevens, Menno Stellingwerff en Malenthe Teunis, drie studenten van het Honours College, wonnen deze zomer de Green Mind Award. Dat is de tweejaarlijkse prijs van de RUG voor het beste idee om de universiteit duurzamer te maken. De studenten maakten hun plan binnen het masterlab van het Honours College. Het idee: de Universiteitsbibliotheek krijgt een gevel- en daktuin en wordt zo een oase van groen in de versteende binnenstad.

SHA_RE

Een film van Margriet Westerhof over de onthulling van het kunstwerk SHA_RE van Peter Musschenga in de UB Groningen.
Aangeboden door het Groninger Universiteitsfonds in de nacht van 22 op 23 augustus 2014.

• SHA_RE, Margriet Westerhof, augustus 2014

Bijzondere lichtsculptuur voor jarige universiteit

Op 22 augustus 2014, te middernacht, vond ter gelegenheid van de 400e verjaardag van de Rijksuniversiteit Groningen de onthulling plaats van “SHA_RE”, een bijzondere lichtschulptuur die het aangezicht van de Broerstraat danig zal veranderen. De jarige universiteit kreeg het kunstwerk, dat gemaakt werd door Peter Musschenga, van het Groninger Universiteitsfonds.