Vakbibliotheken Rechten en Letteren

Het oude Harmoniegebouw gezien vanuit het nieuwe; foto George Welling

Beide vakbibliotheken in het Harmoniegebouw kregen te maken met een nieuw (interim-)hoofd, tevens clusterbibliothecaris, en de opdracht om te verkennen waar in praktische zin meer samenwerking mogelijk en wenselijk was.  De vorming van een Harmonie-clusterbibliotheek leek voor de hand te liggen.

Al snel werden we ingehaald door de plannen voor clustervorming tot Bibliotheek Binnenstad, waarbij de Letterenbibliotheek als eerste ‘de oversteek’ zou maken (2014) en de Rechtenbibliotheek in een latere fase. Samenwerking in praktische zin is vervolgens wat bescheidener ingezet, maar waar nodig e

n mogelijk werden activiteiten gezamenlijk opgepakt (werkbezoeken elders, themabijeenkomsten, huisregelweek, gezamenlijk koffiedrinken etc.) of assistentie verleend (knelpunten bij baliebezetting ).

De reguliere dienstverlening vormde uiteraard de ‘rode draad’ in de werkzaamheden van beide teams: baliewerkzaamheden, collectievorming, instructies voor diverse doelgroepen, libguides maken en verbeteren, het netwerk aan (facultaire) contacten verder opbouwen en onderhouden, etc. Daarnaast hebben diverse medewerkers geparticipeerd in projecten en werkgroepen.

Voor Letteren speelt dat sinds september 2012 een groot deel van de moderne talen is geclusterd in de nieuwe studie Europese Talen en Culturen.  De studierichtingen Fins, Hongaars, Noors en Deens zullen worden afgeschaft, wat uiteraard consequenties zal hebben voor de collectievorming op deze vakgebieden.

De Bibliotheek Letteren is begonnen met de voorbereidingen voor de komende inhuizing in het UB-gebouw. Dit vraagt veel aandacht en levert extra werkdruk op, omdat e.e.a. naast de reguliere dienstverlening verloopt.

Door het Rechten- en Letterenteam werd gezamenlijk meegedaan aan de pilot R&O-gesprekken, op vrijwillige basis.