Bibliotheek Zernike

Het Duisenberggebouw, waar de Bibliotheek Zernike gehuisvest is.

Drie ontwikkelingen waren belangrijk in de Bibliotheek Zernike  in 2012:

• de samenvoeging van twee vakbibliotheken tot Bibliotheek Zernike
  • uitbreiding van collectie en faciliteiten
  • vernieuwing Informatievaardigheden Onderwijs (IVO)

Samenvoeging bibliotheken

Het meest in het oog springende project in 2012 is geweest de samenvoeging van de twee bibliotheken Wiskunde en Natuurwetenschappen en Economie & Bedrijfskunde en Ruimtelijke Wetenschappen tot de Bibliotheek Zernike. Sinds medio oktober is er nu één gezamenlijke bibliotheek voor deze drie RUG-faculteiten op het Zernike-complex.

Daarvoor is in overleg met medewerkers van de faculteiten en in samenwerking met diverse collega’s in korte tijd een selectie gerealiseerd uit 5,5 kilometer collectie tot de huidige 2,2 km. Deze collectie staat in open opstelling in het Duisenberg Gebouw met de nieuwe naam Bibliotheek Zernike.

Bibliotheekmedewerkers hebben een enorme hoeveelheid werk verzet om deze fusie te realiseren. Een fusie die behalve herziening van de open collectie ook aanpassingen in werkprocedures, taakverdeling en nieuwe samenwerkingsverbanden met zich mee bracht.

Uitbreiding collectie en faciliteiten

Er is niet alleen in de collectie gesneden. Er zijn ook uitbreidingen op gang gebracht.

• Voor de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen(FWN)  zijn de profielen waarmee bestelsuggesties worden gegenereerd uitgebreid en verbeterd.  Op het gebied van Life Sciences  werd een digitaal tijdschriftenarchief aangeschaft.
  • Voor de Faculteit Economie & Bedrijfskunde (FEB) is de toegang tot financieel-economische data uitgebreid.
  • Voor  de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen (FRW) zijn de mogelijkheden voor relevante e-books uitgebreid.
  • Voor onderzoekers van de RUG is in 2012 de Datakamer in de Bibliotheek Zernike ingericht. Hier kunnen, na afspraak, specifieke databestanden via remote access worden benaderd, zoals historische data van bestanden van Bureau van Dijk en microdata van het CBS.

Informatievaardigheden Onderwijs (IVO)

Verschillende activiteiten rond instructies in informatievaardigheden voor de drie faculteiten FWN, FEB  en FRW zijn in de nieuwe bibliotheek onverminderd doorgegaan. Naast algemene instructies worden specifiek op curricula afgestemde instructies verder uitgebreid. Dit  in nauw overleg met de docenten.

De Bibliotheek Zernike ontwikkelt een nieuwe aanpak, zoals “Teach the Teacher” voor het jaar 2012-2013 voor grote, intensieve onderzoeksvakken van de FEB. Daarbij wordt gebruik gemaakt van Nestor en Libguides. Vooral voor FWN zijn in 2012 belangrijke ontwikkelingen doorgevoerd in de Libguides. Libguides vervangen in 2012 definitief verouderde literatuurgidsen die via het web van de genoemde vakgebieden werden aangeboden.

Tijdens de Studiestartweek in september kregen ruim 1000 eerstejaars studenten van FEB een intensieve introductie van hun studierichting. Ze kregen o.a. een korte introductie en rondleiding in de Bibliotheek Zernike.