Benchmarking

Bibliotheek Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap

Via benchmarking meten en vergelijken de 13 Nederlandse universiteitsbibliotheken hun prestaties. De gegevens hebben betrekking op de budgetverdeling, collectievorming, de effectiviteit van de dienstverlening etc. Dit instrument wordt regelmatig bijgesteld om in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen in de bibliotheek.

Het gebruik van digitale bestanden bij de RUG is groot, ook in vergelijking tot andere universiteitsbibliotheken. Het aantal zoekacties in bijvoorbeeld WebofScience lag het afgelopen jaar 40% hoger dan het landelijk gemiddelde.

Opmerkelijk is dat de daling van het aantal uitleningen bij de RUG relatief  laat is opgetreden. In de afgelopen 4 jaar met 23%, hetgeen forser is dan landelijk (18%).