Retrodigitalisering

Groningen op een 17e-eeuwse kaart van Sebastian Munster

Dit project begon met een pilot (april-oktober 2010), met als doel te komen tot een protocol voor digitalisering en online beschikbaar stellen van enkele verschillende materiaalgroepen: boeken en tijdschriften enerzijds en Griekse papyri anderzijds, omdat naar verwachting het meeste materiaal dat gedigitaliseerd zal worden bestaat uit tekst- en beeldmateriaal. Deze leerzame pilot is met goed gevolg afgesloten. Beide collecties staan op facsimile.ub.rug.nl: Nederlandse Boekgeschiedenis (Brinkman Catalogi en Nieuwsblad voor den Boekhandel) en Papyri Groninganae.

Voorafgaande aan de digitale publicatie van de collecties is veel werk verzet:

• Voorbereidende werkzaamheden:
    Belangrijk bij ieder project is overleg vooraf, waarin afspraken gemaakt worden over allerlei zaken m.b.t. de te digitaliseren collectie. Hiervoor hebben we een formulier ontwikkeld waarin essentiële data worden vastgelegd.
  • Scanwerk:
    Tijdens de pilot zijn hebben we ervaringen opgedaan met scanwerk. Voor het project Digitalisering Nederlandse Sociologietijdschriften (diginedsoc) hebben we het eerste tijdschrift Mens en Maatschappij (1925-2000) laten scannen bij de Groninger Archieven. Helaas konden zij ons niet het gewenste eindresultaat konden bieden. Daarna is een scanopdracht verstrekt aan GMS in Alblasserdam; ook hebben zij een verzameling brieven op microfilm voor de Hemsterhuiscollectie gedigitaliseerd. Hoewel het eindresultaat nu goed is zijn we over andere aspecten minder te spreken, dus ook deze keuze is aan herziening onderhevig. Onze collectie brieven van Petrus Camper is naar grote tevredenheid gescand bij de Groninger Archieven.
  • Invoer metadata:
    Voor diginedsoc is vooral aan de metadatakant (invoer van tijdschriftartikelen in RefWorks databases) veel werk te verzetten. Hoewel veel collega’s hieraan meewerken is de bijdrage te weinig structureel, een ongewenst bijeffect van het projectmatig werken.
  • facsimile.ub.rug.nl:
    Eind april 2011 kwam CONTENTdm 6.0 beschikbaar. Dit viel samen met de stage die Pieter van de Veen bij ons vervulde, in mei en juni. Hij ging voortvarend te werk met het uploaden van de andere collecties in 6.0. Wij hopen in de toekomst een beroep op hem te mogen blijven doen. In de aanloop naar de publicatie van de papyri is uitgebreid contact geweest met Prof. K. A. Worp, emeritus hoogleraar Papyrologie in Leiden. Hij heeft onze papyri van zijn geleerde commentaar voorzien en inmiddels internationaal bekendheid gegeven aan onze site. Per 1 oktober 2012 zijn we live gegaan.

De gepubliceerde collecties tot nu toe:

(onderdeel van / op instigatie van: Universiteitsgeschiedenis = UG / Bijzondere

Collecties = BC / Faculteiten = FA)

• Brinkman catalogi 1936-1950 (FA)
  • Nieuwsblad voor den Boekhandel 1940-1945 (FA)
  • Fragments from a Music Manuscript (flyleaves Inc. 70) (BC)
  • Brieven van François Hemsterhuis (in opbouw, wordt onderdeel van Hemsterhuiscollectie)
  • Papyri Groninganae (FA)
  • Brieven van Petrus Camper (in opbouw, wordt onderdeel van Petrus Campercollectie) (BC)
  • Frans van Schooten Handschriften (in opbouw) (BC)

Financieel overzicht (2011-2014)

Inkomsten