Herontwerp Publieksdiensten UB-gebouw en Learning Grid

Het project HPU is goed uit de startblokken gekomen. Vooruitlopend op de officiële start is een deel van de projectgroep in de zomer begonnen met werkbezoeken bij andere bibliotheken, op zoek naar inspiratie, best practices, tips van collega’s etc. Nadat de projectgroep op sterkte is gebracht zijn aanvullende werkbezoeken afgelegd. We hebben, aan de hand van een checklist met relevante aandachtspunten, gekeken bij de UB’s van de UvA, Leiden, Rotterdam, Utrecht, Maastricht en Delft, en daarnaast de OB’s van Amsterdam en Groningen. Tevens is door de projectgroep literatuurresearch gedaan en is relevante (vak)literatuur verzameld, gelezen en samengevat.

De stuurgroep is bezig geweest met een kaderstelling voor het project, inmiddels is deze door het MT vastgesteld en binnen de organisatie gecommuniceerd. Hiermee zijn belangrijke uitspraken gedaan t.a.v. de gewenste koers, onder andere: zoveel mogelijk selfservice bij uitleenprocessen, het verder centraliseren en integreren van baliefuncties, de inzet van WIM-mers in de frontoffice.

In de projectplanning is de inzet van een masterstudent FEB voorzien t.b.v. een gebruikerssurvey. Deze survey is van vitaal belang, dat blijkt ook uit de literatuur en ervaringen van collega’s. De projectgroep heeft in de periode juni t/m okt 2011 367 projecturen geschreven, verdeeld over 11 personen (stuurgroep en projectleider niet meegerekend).

Klaran Visscher

Op 27 september is de officiële kick-off van het project Learning Grid gehouden. Het project Herinrichting Publieksdiensten UB-gebouw (HPU) overlapt met het Learning Grid project doordat dit project zich richt op de gehele hernieuwde inrichting van het UB-gebouw. Dit heeft consequenties voor de locatie van de LG in de UB en voor de tijdsplanning.

Op 11 oktober heeft de projectleider op een informatiebijeenkomst een presentatie gehouden over het LG project voor 54 collega’s. Op deze bijeenkomst werd ook een presentatie gehouden van het HPU-project.

De LG projectgroep is eind 2011 begonnen met inlezen in ontwikkelingen en komt in principe 2-wekelijks op vrijdagmorgen bij elkaar.

Mischa van Delden