Bibliotheek Ondersteuning Digitale Readers

Klassieke lunchconcerten in de UB

Doel van dit project is dat er in de zomer van 2012 op basis van de ervaringen in de pilots bij GMW en Wijsbegeerte een advies kan worden gegeven over de rol van de bibliotheek bij digitale readers. Een nieuw ervaren risico in de planning is dat het project voor de invulling van de pilots aan moeten sluiten bij bestuurlijke ontwikkelingen rond de afkoopsom.

In het voorjaar van 2011 is er op verzoek van Koos Duppen onderzoek gedaan naar het risico van auteursrechtelijk beschermd werk in Nestor. Aanleiding was dat in Groningen onderzoek zal worden gedaan om na 2013 tot een toekomstbestendige readerregeling te komen. Het contact met het UOCG leverde meer inzicht op in de mogelijkheden en beperkingen van Blackboard voor het beschikbaar maken van digitale readers, voorlichting over het auteursrecht en de mogelijkheid om in Blackboard een tool in te bouwen om de grens tussen een korte en een lange overname vast te stellen. Ook bleek dat Blackboard een samenwerking is aangegaan met een van de grootste Amerikaanse text-book leveranciers, McGraw Hill, waardoor docenten hun eigen text-book op maat kunnen samenstellen en online te koop aanbieden aan studenten.

Bij andere bibliotheken is informatie over hun projecten rond digitale readers verzameld. De resultaten hiervan zijn gepresenteerd in de landelijke UKB-werkgroep collectiemanagement.

Er zijn contacten gelegd met Grafimedia. Hierbij bleek onder meer dat Grafimedia een pakket Prisma Access van Océ beschikbaar maakt voor alle studenten en medewerkers. Met dit pakket kan iedereen via de print-optie een reader samenstellen. Ook bleek er voor readers bij Rechten een pilot te zijn uitgevoerd met een web-shop. Die wordt in januari 2012 verbreed. Er is belangstelling om bij de Universiteitsbibliotheek een drop-point voor readers in te richten.

Voor de pilot bij GMW is een online web-enquete gemaakt om structuur te geven aan de interviews met docenten. Zowel bij GMW als bij Wijsbegeerte zijn inmiddels gesprekken met docenten gevoerd.

Landelijk loopt de afstemming over een tijdelijke (2011-2012) afkoopsom voor korte gedeelten moeizaam. Wel heeft de rector in principe toegezegd dat Groningen hieraan gaat meedoen. Groningen zal ook meedoen aan het onderzoek om na 2013 tot een toekomstbestendige readerregeling te komen. Een betere regie voor controles en een klachtenregeling zijn naast de omvang van de overnames punten die onderzocht worden. Zo wordt ook onderzocht of PRO ter controle rechtstreeks toegang kan krijgen tot de database van SURFDiensten. Hiervoor neemt de VSNU het initiatief tot afstemming met de UKB.

De afkoopsom zal ook voor korte overnames in digitale vorm gelden. Nu adviseren de PH’s Middelen nog om geen artikelen over te nemen in Nestor ook omdat de afdracht van het auteursrecht dan niet op de studenten verhaald kan worden. Daarom kunnen we nog niet met de pilots beginnen. Wel onderzoeken we de mogelijkheden van het Blackboard Content Systeem en voorlichting. Het zou goed kunnen dat de behoefte van een rol van de bibliotheek op dit vlak ineens in een stroomversnelling komt als de afkoopsom ingaat en de faculteiten hierover voorlichting aan docenten willen geven.

Esther Hoorn