RefWorks

Bibliotheek Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap

Bibliotheek Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap: uit de collectie

Bij RefWorks speelde in 2011 niet alleen de overgang naar de nieuwe versie, maar ook de overgang naar Office 2010. Restanten van de eerder geïnstalleerde EndNote of Reference Manager leverden problemen op bij het gebruik van RefWorks (Write-N-Cite) onder Word 2010. M.b.v. het CIT werd hiervoor een adequate oplossing gevonden en aangeboden aan gebruikers. De overgang naar versie 2.0 in juli is goed verlopen.

Later zijn er drie grote storingen geweest aan de kant van de RW-leverancier, waarbij RefWorks traag dan wel helemaal niet functioneerde. Onder andere de samenwerking tussen RefWorks groepsleden en de licentiebeheerders maakten dat de normale situatie snel hersteld kon worden. Als dit soort situaties vaak voorkomt, kan deze dienst imagoschade oplopen. Om beter inzicht in deze problemen te krijgen is besloten contact te leggen met RefWorks-coördinatoren bij andere universiteiten, om eventueel in samenwerking met RefWorks te communiceren.

Er is contact gelegd met de Universiteit Utrecht, Erasmus Universiteit Rotterdam en Universiteit van Amsterdam. Via deze contacten is het goed mogelijk de Groningse situatie te vergelijken met elders wat betreft RefWorks storingen, aantallen gebruikers, ontwikkelingen zoals RefWorks 2.0, etc. De RefWorks-vertegenwoordigers van deze universiteiten reageerden enthousiast op het Groningse initiatief.

Op het gebied van managementinformatie wordt er gewerkt aan een Excel formulier om een overzicht te geven o.a. gecreëerde accounts per maand. Vooralsnog blijven we het huidige e-mail systeem hanteren waardoor geen exacte vraag-en-antwoord statistieken kunnen worden gegeven, maar we steekproefsgewijs een indicatie zullen maken. Een speciaal vraagafhandelingssysteem introduceren vanwege de vraagdruk is niet nodig, omdat er slechts enkele vragen per week doorkomen die direct worden opgepakt of doorgespeeld naar collega’s.

Joost Driesens