Overgang repositories naar een Institutioneel Repository

Bibliotheek Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap

Doelstelling van dit project is, de zichtbaarheid te vergroten van de GGW-onderzoekspublicaties via Repository en MePa’s (‘Visibility’).

Voor alle publicaties geldt:

1. Zo snel mogelijk
  2. Foutloos
  3. Bibliografische metadata
  4. Fulltext: verplichting tot ‘deponeren’, conform het model van de Erasmus Universiteit Rotterdam, dat het CvB van de RUG wil verkennen.

Efficiënte, geïntegreerde workflow van het onderzoeksregistratiesysteeem Metis en de Repository (‘Efficiency’):

1. Invoer van metadata en fulltext door de onderzoeker
  2. Invoerondersteuning door de Bibliotheek
  3. Controle door de Bibliotheek
  4. Presentatie via Repository en MePa
  5. Eindcontrole voor onderzoeksverslag door de GGW-beleidsmedewerker onderzoek

Hiervoor willen we een pilot doen bij GGW met inzet van Personal METIS. Dit product moet daartoe nog wel verbeterd worden, de planning is nu dat dat in januari 2012 gereed is. Verder heeft Arjen van der Knijff een onderzoek gedaan naar de toekomst van onze repository-software. Zijn advies is dat we moeten stoppen met maatwerksoftware (Wildfire) en dat de twee meest geschikte alternatieven zijn Dspace en Eprints, beide Open Source producten die ook door andere instellingen worden gebruikt. Johannes Nicolai zal projectleider zijn van het vervolgproject, waarin de definitieve keuze wordt gemaakt incl. migratieplan.

Jan Feringa