WorldCat Selection

De Bernoulliborg

In januari 2011 heeft OCLC de laatste aanpassing opgeleverd die het mogelijk maakt dat selecties van te bestellen titels in WorldCat Selection (WCS) als acquisitierecords instromen in het LBS. Daartoe moest een conversie worden gerealiseerd van WCS-records naar het Picaformaat én een matching & merging van de records in het GGC. De LBS4-tool die de titels en besteldata uit het GGC naar de ACQ-module overhevelt is door OCLC in orde bevonden in een testopstelling. Deze zou in februari 2011 worden opgeleverd in een update van LBS4.

Door problemen binnen de bibliotheek met LBS4 is deze tool tot op heden niet geïmplementeerd. De absolute prioriteit is komen te liggen bij een foutloos werkend LBS4 in onze bibliotheek. De WCS-implementatie is daardoor ‘on hold’ komen te staan. Of WCS daadwerkelijk gaat functioneren in de Groningse set-up is daarom nog niet getest. Pas als dat is gebeurd, kan worden bekeken of WCS een toekomst heeft in onze workflow van selectie en acquisitie. Daarbij zullen dan ook andere factoren dan alleen technische, zoals usability, efficiency en acceptatie, een rol spelen.

Ane van der Leij