Workshops Informatievaardigheden bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (GMW)

Bibliotheek GMW

De Bibliotheek GMW verzorgt ieder jaar ca. 180 instructies in het Nederlands en het Engels. In 2012 hebben 3573 studenten en medewerkers deze instructies gevolgd. Dit instructieprogramma is opgebouwd volgens een leerlijn gebaseerd op de theorieën over informatievaardigheden van Boekhorst e.a. (2004). Deze leerlijn wordt voor de bachelor-opleidingen in de Faculteit GMW als volgt geïmplementeerd:

• eerste jaar: beseffen van informatiebehoefte en formuleren van de informatievraag
  • tweede jaar: kennis van informatiebronnen en kennis van ICT
  • derde jaar: selecteren, verwerken, vastleggen en verspreiden van informatie

Na het volgen van een eerstejaars workshop kunnen de studenten:

• zelfstandig informatie zoeken in de bibliotheek en op het internet
  • beoordelen of de gevonden informatie wetenschappelijk is of niet

In het tweede leerjaar raken zij vertrouwd met:

• de belangrijkste bibliografische bestanden op hun vakgebied
  • leren zij zoekacties opslaan

In het laatste jaar staat centraal:

• het formuleren van de onderzoeksvraag voor hun bachelor-these
  • het leren zoeken van literatuur bij deze onderzoeksvraag
  • het leren citeren en hoe deze citaties en literatuurverwijzingen in hun these te plaatsen met behulp van RefWorks.

Alle workshops informatievaardigheden maken deel uit van bestaande vakken binnen het GMW-curriculum. De verdiepingsopdrachten in deze workshops sluiten voor de eerste twee leerjaren nauw aan bij de inhoud van zo’n vak en tellen mee bij de eindbeoordeling. Deze inbedding draagt bij aan de motivatie en actieve opstelling van de studenten. Bij de uitvoering van het “Informatievaardighedenprogramma 2013 Bibliotheek GMW” neemt de verdere focus op student motivatie een centrale rol in.