Open Journal System

Overweegt u een nieuw tijdschrift op te zetten en vindt u een brede verspreiding belangrijk? Zo begint de website met informatie over onze nieuwe dienst aan medewerkers van de universiteit.

We ondersteunen redacties bij het oprichten en publiceren van digitale wetenschappelijke tijdschriften. Met deze relatief nieuwe dienstverlening wil de Bibliotheek haar kennis over digitaal publiceren en het hosten van tijdschriften inzetten om redacties, verbond

Tijdschriften in druk

en aan de RUG, te ondersteunen.  We ondersteunen vooral tijdens de ontwikkelingsfase van het nieuwe tijdschrift. Na uitgave van het eerste nummer blijven we vooral technisch ondersteunen.  Ook kunnen we redacties van bestaande tijdschriften begeleiden die de overstap van papier naar digitaal willen maken.

Daarvoor werken we met het publicatieprogramma Open Journal Systems (OJS), waarmee het maken van een nieuw digitaal tijdschrift technisch snel kan worden gerealiseerd. OJS is open-source software en wordt internationaal gebruikt om toegang tot onderzoeksresultaten te stimuleren en te vergroten. Meer dan 10.000 tijdschriften maken gebruik van dit systeem voor journal management.

Het programma ondersteunt alle redactionele activiteiten van een redactie en biedt ook aantrekkelijke diensten voor lezers zoals attenderingen, printbare versies van artikelen en koppelingen met sociale media.