Bibliotheek-app

Hoe moet het er uit zien?

Het idee om de dienstverlening van de bibliotheek uit te breiden met een mobiele app leefde al  een paar jaar. Klanten bezitten steeds meer mobiele apparaten  en willen die ook graag gebruiken om toegang te krijgen tot bibliotheekfunctionaliteit. Toen bleek dat het moeilijk was om met andere afdelingen van de universiteit een gezamenlijke app te ontwikkelen is besloten om zelf een app te gaan ontwikkelen.

Frank den Hollander en Jan Herman Veldkamp hebben een SURF summerschool Mobiele App Ontwikkeling gevolgd en een appontwerp gemaakt. Dankzij een bijdrage uit het ICT strategiefonds kon het appteam gecompleteerd worden met ontwikkelaar Konstatin Ignatov en grafisch ontwerper Martijn van der Weijde.

Voor de app wordt nadrukkelijk niet gestreefd naar een complete dekking van alle bibliotheekfunctionaliteit. De app gaat aanbieden wat veelgebruikt is, en handig om mobiel beschikbaar te hebben. De eerste release bevat onder andere

• Openingstijden per bibliotheeklocatie
  • Vrije werkplekken per bibliotheeklocatie
  • Contactinformatie en routes per bibliotheeklocatie
  • Zoeken in de catalogus, reserveren, verlengen, uitleningen inzien
  • Bibliotheeknieuws en –agenda
  • Pushnotificaties bij verlopen uitleentermijn, aankomst reserveringen en aanvragen

De app komt beschikbaar voor iOS en Android.