Informatievaardighedenonderwijs

Het informatievaardighedenonderwijs dat door de Bibliotheek wordt verzorgd is zeer divers van aard (o.a. cursussen en toetsen via de elektronische leeromgeving Nestor, demonstraties, workshops, rondleidingen). Zowel wat betreft de vorm als wat betreft de inhoud wordt aansluiting gezocht bij de behoeften vanuit de verschillende faculteiten met hun vakgebieden en doelgroepen. Voor studenten Geschiedenis is kennis van het omgaan met bronnen al aan het begin van hun studie van groot belang, voor gebruikers van de Centrale Medische Bibliotheek is ook beschikbaarheid van adequate informatie aan het bed van de patiënt gewenst. Eerstejaars krijgen o.a. een introductie in het gebruik van de catalogus,  studenten die zich voorbereiden op het schijven van hun scriptie krijgen een instructie speciaal gericht op dat doel.

Informatievaardigheden-docent Joost Driesens

Sinds de vorming van de nieuwe bibliotheekorganisatie in 2010 wordt er gewerkt aan meer standaardisering van het instructie-aanbod waar dat mogelijk is. Mede in verband met de komst van de nieuwe website(s) voor de Rijksuniversiteit Groningen in het najaar van 2012 werd een begin gemaakt met een nieuwe opzet van de webpagina’s over informatievaardighedenonderwijs.

Het aantal deelnemers aan instructies bij GMW is gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Zowel de organisatie van de instructies als de inhoud zijn aangepast om het programma efficiënter te laten verlopen en de kwaliteit te verbeteren. Maatwerk wordt nu alleen op onderdelen toegepast waar dat een meerwaarde heeft, zodat andere onderdelen gestandaardiseerd kunnen worden. Ook vervullen instructeurs meer organisatorische en inhoudelijke rollen in het programma in plaats van alleen een uitvoerende rol.