Vakbibliotheek Wijsbegeerte naar studiezaal Universiteitsbibliotheek

Studielandschap Faculteit Wijsbegeerte

Studielandschap op de plaats van de voormalige Bibliotheek Wijsbegeerte

In het voorjaar van 2011 is de Bibliotheek Wijsbegeerte verplaatst vanuit de faculteit naar de vierde verdieping van de Universiteitsbibliotheek. Het besluit om de bibliotheekvoorziening te verplaatsen werd in goede samenspraak genomen door de besturen van de faculteit en de Bibliotheek. De faculteit, die de laatste jaren sterk gegroeid is, kampte met gebrek aan werkplekken voor medewerkers en aan overlegruimtes voor studenten. Voor de bibliotheek was het lastig om de baliebezetting rond te krijgen. Met deze verplaatsing kregen de studenten binnen het gebouw van de faculteit een beter geoutilleerde ruimte voor studie en werkplekken.

Het toeval wilde dat eind 2010 de collectie in de vakbibliotheek geactualiseerd en gesaneerd was. Daardoor kon snel het besluit worden genomen om de bestaande collectie integraal over te hevelen. Het plaatsingssysteem en de signaturen van de vakbibliotheek werden met kleine aanpassingen gehandhaafd. De collectie was hooguit enkele dagen tijdens de verhuisoperatie niet beschikbaar. De reeds aanwezige collectie van de studiezaal moest eerst worden geactualiseerd en ontdubbeld. Van de zaalcollectie moesten de signaturen wel worden aangepast. Het ineenschuiven van beide collecties kon niet in het kalenderjaar 2011 worden voltooid.

Na een klein jaar lijken de ervaringen, ondanks het gevoelde verlies, positief. Medewerkers van de faculteit hebben hun weg gevonden naar de balie van de nabijgelegen Bibliotheek Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschappen, waarmee de Bibliotheek Wijsbegeerte nu een functionele eenheid vormt. Hier worden bijvoorbeeld ook de IBL-aanvragen verwerkt. Studenten hebben in de werkruimte binnen de faculteit nu de beschikking over een kleine handbibliotheek met naslagwerken en een kast met de verplichte literatuur.

Jacob van Sluis

De vakbibliothecaris treedt op als contactpersoon, nu de faculteit Wijsbegeerte in de bibliotheekbalie haar aanspreekpunt mist. Digitale hulpmiddelen daartoe zijn daartoe ingezet: de LibGuide, een blog als digitale vitrine voor de presentatie van nieuwe aanwinsten en met enige regelmaat een nieuwsbrief. Uiteraard mogen persoonlijke contacten niet ontbreken, bijvoorbeeld door regelmatig de faculteit te bezoeken: voor kort overleg, inspectie van de achtergebleven boekerij of voor het afhalen van post. Het bijwonen van promoties, oraties, recepties en lezingen is belangrijk voor de vakbibliothecaris om op de hoogte te blijven van zwaartepunten en interesses binnen de faculteit. De “wandelgangen” bij zulke gelegenheden zijn vaak bijzonder informatief.

Dr. Jacob van Sluis