E-books

Bibliotheek Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

De werkgroep E-books is in 2011 vijf keer bij elkaar geweest. Voornaamste doel van de bijeenkomsten is het delen van kennis en elkaar informeren over de verschillende aspecten van (online) e-books.

In de bijeenkomsten zijn de volgende punten aan de orde geweest:

• Oriëntatie op de verschillende e-book platforms: Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de uitgeversplatforms enerzijds en de DRM-platforms anderzijds.
  • Bij voorkeur bestellen we e-books op het platform van de uitgever, omdat daar vrijwel geen restricties zijn qua print- en downloadfaciliteiten. Wij bestellen losse titels op enkele uitgeversplatforms: (Cambridge Books Online); Elsevier e-books (Science Direct); Wiley/Blackwell e-books (Wiley Online Library); Walter De Gruyter e-books (De Gruyter Reference Global)
  • De DRM-platforms (DRM = Digital Rights Management) hanteren allemaal bijzondere condities qua prijzen, gelijktijdig gebruik door meerdere leners, leesbaarheid en toegestane hoeveelheid pagina’s voor printen en downloaden. Wij bestellen boeken op DRM-platforms als ze (nog) niet leverbaar zijn op het eigen uitgeversplatform (ebrary, MyiLibrary). Een aparte groep DRM-platforms hanteert het zogenaamde ‘credit point’ systeem, waarbij men het boek koopt met een aantal punten, iedere uitlening kost punten (meestal eentje per dag). Voordeel van dit model is dat één e-book tegelijkertijd door meerdere gebruikers te raadplegen is (EBL; Dawsonera).
  • Er is uitvoerig ingegaan op de voor- en nadelen van ieder platform. Kennis hierover is essentieel voor het bepalen van de keuze van het meest geschikte platform voor het gewenste boek. Benadrukt moet worden dat wij bij voorkeur bestellen op het uitgeversplatform, indien het daar niet beschikbaar is wordt het op een DRM-platform gekocht.
  • De bestelprocedure van e-books: ook hierbij is uitgebreid gesproken over voor- en nadelen van de platformtypes en de ervaringen met het bestellen van de e-books.
  • EBL en de mogelijkheden: een bijeenkomst was gewijd aan EBL. Ieder boek dat gekocht wordt heeft 325 ‘credit points’ per jaar. Een dag lenen kost een punt per lener. De boeken zijn door meerderen tegelijk te lenen. Het boek is online te lezen maar kan ook worden gedownload als pdf. Een optie die bij EBL geboden wordt is PDA , patron driven acquisition. De klant staat desgewenst het hele fonds van EBL (200.000 boeken) beschikbaar om een lening te realiseren of een aanschafsuggestie te doen. Deze ‘leenoptie’ is bij wijze van trial bij ons open gezet.
  • Pilot met ‘hand helds’ bij GMW: Om de gebruikerservaringen te peilen met de zogenaamde hand helds, leesapparaten waarop e-books gelezen kunnen worden wordt een pilot voorbereid bij GMW, waarbij de ervaringen met de downloadbare boeken van EBL een belangrijke rol spelen, naast de pdf’s van e–books van andere uitgevers.

Welke onderwerpen staan verder op het programma?

• Uitwerking overzicht kenmerken verschillende platforms en publiceren daarvan op Bibliotheekintranet BINT.
  • Samenhangend met het vorige punt: hoe informeren wij de gebruikers doeltreffend over de mogelijkheden van de verschillende platforms.
  • Instellen focusgroep e-books gebruik, hierbij wordt dieper ingegaan op de diverse aspecten van de gebruikerservaring.
  • Uitwerken van de pilot met PDA, bij voorkeur met een uitgeversplatform, zoals Brill, Cambridge of Springer. Er zijn meerdere scenario’s mogelijk, maar in grote lijnen komt het erop neer dat de uitgever voor een bepaalde periode een e-book fonds aanbiedt. Het gebruik daarvan is maatgevend voor de uiteindelijke aanschaf van het meest gebruikte deel, gelijkwaardig aan een vooraf afgesproken bedrag.
  • Evaluatie van het gebruik van e-books aan de hand van gebruiksstatistieken.
  • Trials met nieuwe pakketten / platforms.
  • Hoe zijn de ervaringen met e-book pakketten die we in licentie hebben? (Brill Classical Studies, ebrary History & Political Science, Palgrave Connect Political & International Studies, Oxford Handbooks, Cambridge Companions, Thieme e-book Library om er een aantal te noemen).

Alie Bijker