Nacht van Kunst en Wetenschap

Ook in 2011 was de Universiteitsbibliotheek weer een van de prominente locaties voor de vanaf nu jaarlijks

Life lines, van Hector Raphaele

georganiseerde Nacht van Kunst en Wetenschap. Deze editie trok net als die van 2009 weer tienduizenden bezoekers naar de Groningse binnenstad.

Healthy Ageing
Het programma van de UB in de Nacht stond geheel in het teken van Healthy Ageing. Oftewel: “Hoe leef ik zo gezond en lang mogelijk?”
Omhoogklimmend door het trappenhuis maakte de bezoeker eigenlijk ook een reis door het leven:

• Meteen bij binnenkomst werd je ‘demografisch in kaart gebracht’, zodat we op elk moment wisten hoe de ‘bevolkingsopbouw’ in de UB eruit zag.
  • Oud-UB-medewerkster Tineke van Stipriaan is nu professioneel stoelmasseuse; zij masseerde de pijnlijke schouders van de bezoekers in een paar minuten weer los.
  • Op de derde verdieping was er de Film Lounge, waar je even rustig kon zitten terwijl er filmpjes werden vertoond over het thema gezondheid.
  • En helemaal bovenin de UB lag Paro de Zorgrobot: een knuffelbaar apparaat waarmee autisten en alzheimerpatiënten uit hun isolement worden gehaald.
Fat furniture van Lambert Kamps

Maar dat was nog niet alles. Op het platformpje tussen begane grond en 1e verdieping presenteerde Minerva-studenten Carlina Nauta een op het thema geïnspireerd kunstwerk.
Elders in het gebouw waren kunstuitingen te zien van haar collega Hector Raphaele.
Verder hier en daar een exemplaar van fat furniture, stoelen van Lambert Kamps die commentaar geven op de consumptiemaatschappij.
Vanaf de omloop op de 2e verdieping kon je kijken naar de dansgroep Dialectica, die onder de vide tussen de Digitale Werkplekken op de 1e etage een schouwspel van licht, dans, muziek en acrobatiek neerzette.
Op verschillende plekken in het trappenhuis speelden jonge musici klassieke stukken. Tussen de Digitale Werkplekken op de 2e etage stonden verschillende Wii-apparaten, waarmee gezondheidgerelateerde games konden worden gespeeld. Er was een spel voor blinden en slechtzienden, maar ook een malariamug-dood-mep-spel!
In de studiezaal op de 3e verdieping speelde theatergroep Pandemonia het stuk ‘De Gift’, een voorstelling over dilemma’s rondom orgaandonatie.
In de Collegezaal, 4e verdieping, kon je de hele nacht interessante lezingen beluisteren, onder andere van prof dr Cees van der Schans, Hoogleraar Revalidatiegeneeskunde UMCG, Henk Goris, docent Life Science & Technology, en Christiaan Pinkster, Projectleider computer en communicatie toepassingen Koninklijke Visio.

Paro de Zorgrobot!

Muziek!
En dan was er natuurlijk muziek in de hemel… In de kantine op de 4e verdieping speelden niet minder dan vier popbandjes!
Mr. Wallace kreeg met haar energieke ska de hele kantine aan het dansen, en helemaal volgens het Healthy Ageingthema bracht Doctor Scalpel and the Incisions non-stop rauwe ziekenhuisrock met een flinke surf-injectie.

Het ligt in de bedoeling dat de UB ook op 2 juni 2012 weer een topattractie wordt van de volgende Nacht van Kunst en Wetenschap.