Een lipdubfilm in de Bibliotheek

Op 1e Pinksterdag, zondag 12 juni 2011, werd in en om het gebouw de Universiteitsbibliotheek een zogeheten lipdubfilm opgenomen: ruim tweehonderd enthousiaste studenten en medewerkers van de RUG playbackten gezamenlijk een lied dat vervolgens in één doorlopende camerabeweging werd opgenomen.

Hanging Out

Hanging Out: een lid van de studenten alpinistenvereniging

De Universiteitsbibliotheek is natuurlijk een prachtig decor voor zo’n film: gelegen in het hart van de stad zowel als van de universiteit, en ‘neutraal’ in die zin dat studenten van alle studierichtingen er dagelijks komen studeren. Om van de film niet een ‘bibliotheek-lipdub’ maar een echte corporate RUG-uiting te maken, werd besloten de finale van het te playbacken lied plaats te laten vinden op het plein voor de UB, met als uiteindelijk decor de statige gevel van het Academiegebouw. Bovendien werd in de weken voorafgaande aan de echte opname een ‘trailer’ opgenomen waarin een drummer te zien was die telkens in dezelfde pose voor een ander universitair gebouw zat te drummen. Zo kwamen alle belangrijke gebouwen even voorbij.

De lipdub moest natuurlijk opgenomen worden op een dag dat de Universiteitsbibliotheek normaliter gesloten is – en dat zijn er niet zo heel veel. De dag van de waarheid werd gepland op 12 juni: 1e Pinksterdag. Argeloze studenten die in de loop van die zondagochtend nietsvermoedend de bibliotheek kwamen binnenwandelen, raakten danig in de war: ze kregen te horen dat we dicht waren en dat ze vandaag niet konden komen studeren – terwijl er tegelijkertijd ruim tweehonderd mensen vreemd uitgedost door het gebouw aan het rennen waren!
Bij de tweede take liep alles gesmeerd. De derde take zou de ‘generale’ worden, maar aangezien iedereen op dat moment erg gefocust en enthousiast was, besloten we ter plekke dat we ‘voor het eggie’ gingen. Uiteraard gingen ook nu hier en daar wel wat kleine dingetjes mis, maar toen we eenmaal op het plein stonden, wisten we: hier komen we niet meer overheen. Het was 15.10 uur, en de lipdub stond erop!

BroerpleinRondje

Met een speciale camera gemaakte 360-graden-opname van de eindscene op het Broerplein

De vrijdagochtend na die Pinksterzondag was de geluid-nabewerking klaar en kon de film op het YouTubekanaal van de RUG worden gezet. Omdat alle betrokkenen beschikten over een wijdvertakt sociaal netwerk (vooral Facebook en Twitter werden flink benut), ontstond een enorm sneeuwbaleffect. Door de explosie van ‘hits’ op de vrijdagochtend kwamen we meteen in de top drie van best bekeken filmpjes in Nederland, waardoor het filmpje in de lijst van ‘YouTube trends’ terechtkwam en ook in de rest van de wereld veel kijkers trok. Tot onze grote verbazing stond de teller na 48 uur op 20.000 views; nog weer 48 uur later werden de 50.000 views gehaald!

LipdubThumbnail

Op het YouTubekanaal, maar ook via Twitter en e-mail, kwamen al gauw veel en vooral enthousiaste reacties binnenstromen. Ook voor ons was het nieuws, dat er ongeveer na 5 minuten in de film overduidelijk een fiets gestolen werd van het Broerplein, nota bene op het moment dat studentagenten Matthijs en Nico in hun politieauto door het beeld kwamen rijden!