Voorwoord

Broerplein met fietsen

Het Broerplein, hart van de Rijksuniversiteit Groningen, met rechts de Universiteitsbibliotheek

Voor u ligt het jaarverslag 2011 van de Bibliotheek, een jaar waarin de bibliotheek volop in beweging was. Er verscheen een evaluatierapport over de invoering van de nieuwe bibliotheekorganisatie en een geïntegreerd collectievormingsplan, een heus huzarenstukje van de beide sectoren, die zich met collectievorming bezig houden. Eind 2011 hield de Bibliotheek een Klanttevredenheidsonderzoek binnen de RUG. De resultaten van het onderzoek zullen leiden tot het verder verbeteren van de goede en toegankelijke dienstverlening die onze doelgroepen van de bibliotheek gewend zijn.

De Bibliotheek kwam o.a. in het nieuws door onverwachte schimmelvorming in het magazijn, de lipdubfilm en verruimde openingstijden van de UB vanaf 1 januari 2012.

Het Visiedocument ‘Bibliotheek in beweging’ is vastgesteld en daarmee is de richting van de bibliotheek bepaald. De publieksversie van het visiedocument is te raadplegen.

De Bibliotheek prioriteerde enkele beleidskeuzes uit het Visiedocument.

• ‘Optimalisering van de werkprocessen binnen de Bibliotheek RUG’ had hoge prioriteit en werd begeleid met inzet van deskundigheid van een hoogleraar en een post-doc vanuit de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen.
  • ‘Externe communicatie: hoe bereikt de Bibliotheek haar klanten’ richtte zich op stroomlijning van alle externe communicatie vanuit de Bibliotheek naar haar gebruikersgroepen binnen en buiten de RUG.
  • ‘Herontwerp publieksfuncties UB-gebouw’ startte najaar 2011 met als doel de publieksfuncties in het UB-gebouw te herontwerpen, zodat ze klantgericht, efficiënt en toekomstbestendig zijn.

Binnen de Bibliotheek zijn in 2011 een groot aantal sectorbrede werkgroepen van start gegaan. De Bibliotheek ontving projectfinanciering voor drie ICT-Meerjarenprojecten:

• Discoverytool
  • Bibliotheekondersteuning digitale readers
  • Learning Grid.

De verhuizing van de Bibliotheek Wijsbegeerte vanuit de faculteit naar de vierde verdieping van de UB is begin april voltooid. De faculteit heeft de bibliotheekruimte verbouwd tot een eigentijdse voorziening met studie- en flexwerkplekken.

De Bibliotheek heeft de opgelegde bezuinigingen (ruim €300.000,-) kunnen opbrengen. De personele krimp is voortgezet en omgezet in een groter budget voor collectievorming. Dat vergde veel van de flexibiliteit van het personeel. We kunnen trots zijn: de Bibliotheek sloot het jaar af met een positief financieel resultaat.

Clustervorming
In 2011 vond besluitvorming plaats over de tijdelijke inzet van een clusterbibliothecaris bij de faculteiten Rechten en Letteren en bij de drie faculteiten op de Zernikecampus.

In verband met de veranderende financiële positie van de Bibliotheek kreeg de werkgroep ‘Scenario’s clustervorming’ (Financiële Planning en Begroting, Vastgoed- en Investeringsprojecten en Bibliotheek) begin 2012 de opdracht een rapport op te leveren met een beschrijving van mogelijke besparingen op basis van de kostendragers voor ruimte, personeel en exploitatie. Uiteindelijke doel is de jaarlijkse overheveling, van K€ 150, vanuit het personeelsbudget naar het collectievormingsbudget de komende jaren te continueren. Het rapport zal verschillende scenario’s beschrijven. Centraal hierin staat het fysiek clusteren van vakbibliotheken en het verminderen van het aantal locaties. De bibliotheek voorziet een afname van het aantal locaties tot uiteindelijk twee clusterbibliotheken. Een Bibliotheek Binnenstad (in het UB-gebouw) en een Bibliotheek Zernike (in de EBR/WN-bibliotheek). Dit is benoemd als ons voorkeursscenario. Het UMCG is beslissingsbevoegd met betrekking tot de CMB (Centrale Medische Bibliotheek).

drs. Marjolein Nieboer
Directeur/bibliothecaris