Schimmelvorming in het magazijn van de UB

Boekenmagazijn in de Universiteitsbibliotheek

Begin mei 2011 werd er een actieve schimmel gevonden in de tweede fase van het boekenmagazijn. Na deze constatering werd dit deel van het magazijn in de kelder direct tot “niet te betreden gebied” verklaard. Personeel en gebruikers werden geïnformeerd. De uitleen van boeken uit betreffend deel werd onmiddellijk gestaakt. Teruggebrachte boeken uit deze collectie werden apart gezet en ingepakt. Na metingen van luchtvochtigheid en temperatuur bleek de vochtigheid erg hoog. Drie bouwontvochtigers werden geplaatst om de luchtvochtigheid terug te brengen naar aanvaardbare waarden. Documentenwacht, een externe deskundige organisatie, werd ingeschakeld om de situatie te beoordelen en voor advies.

Uit het advies bleek, dat de reeds getroffen maatregelen goed waren. Verder werden een bouwkundig- en een schimmelonderzoek aanbevolen. Daarnaast werd geadviseerd ten aanzien van behandeling en schoonmaak van de collectie en de ruimte.
Na onderzoek naar de soort schimmel bleek dat deze niet direct schadelijk was voor de gezondheid van de medewerkers.
Uit het bouwkundig onderzoek bleek, dat er problemen waren met het afvoeren van doorgelekt hemelwater in o.a.de spouwmuur. Deze problemen zijn besproken met de bouwkundige van het Facilitair Bedrijf en vervolgens hersteld.

De bouwkundige problemen zijn aangepakt door het Facilitair Bedrijf. De loodslabben in de spouwmuren zijn gerepareerd. De waterafvoer op de binnenplaats is verbeterd. Het vervuilde groene glas is afgevoerd en de deklaag (dak magazijn) is waar nodig hersteld. Het water wordt nu beter afgevoerd. De bouwwerkzaamheden zijn afgerond.

De schimmelvorming is gestopt, nadat er ontvochtigers zijn geplaatst. De schimmels zijn verdroogd en verstoft. Er heeft een handmatige reinigingsactie plaatsgevonden van met name boeken en kasten. Teruggebrachter boeken uit de betreffende collectie, die apart waren verpakt, zijn gereinigd en teruggeplaatst. De schoonmaakwerkzaamheden zijn afgerond.

In het ventilatie- en luchtbehandelingssysteem zijn filters vernieuwd. Hierbij is geconstateerd, dat er twee kleppen verkeerd stonden. Dit is verholpen. De temperatuur in het betreffende magazijndeel is hierdoor verbeterd. Ook deze werkzaamheden zijn afgerond.

De klus op zich is geklaard. De vraag blijft hoe schimmelvorming te voorkomen. Vandaar enkele aandachtspunten.

• Monitoring van temperatuur en vochtigheid zijn belangrijk. De medewerkers van het magazijn zijn deze gaan monitoren. Dagelijks wordt de temperatuur en de vochtigheid gemeten en vastgelegd. Het Facilitair Bedrijf onderzoekt de technische mogelijkheden om temperatuur en vochtigheid op afstand te monitoren. Dit wordt in 2012 afgerond.
  • Stofvorming. Het laag houden van hoeveelheid stof is een vereiste om schimmelvorming te voorkomen. Er zijn offertes aangevraagd voor reinigigingskosten van de magazijnen.

De offertes betreffen de magazijnen van de UB en het boekenmagazijn van het Zernikecomplex. Na besluitvorming over de offertes zal er mogelijk beleid worden ontwikkeld voor het reinigen van de magazijnen. Afronding volgt in 2012.

Albert van der Kloet
hoofd interne dienst