Ranking

Bibliotheek Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap

Het project ‘ranking’ (ondertitel “Een project ter ondersteuning van de positie van de RUG in rankings”) is een van de projecten in het kader van de RUG-gelden ‘ICT 2010-2014′. In mei 2011 is het projectvoorstel eindelijk, na diverse ronden in de RUG-commissie die over die gelden gaat, inhoudelijk geaccepteerd. De financiering was toen nog niet gefiatteerd, mede doordat de regels daarvoor op het laatste moment nog zijn aangescherpt. Voor het project is uiteindelijk kEuro 180 begroot, waarvan 50% uit de ICT-gelden en 50% te matchen door de Bibliotheek.

Het project heeft een vrij sobere opzet, met als voornaamste onderdeel het eenmalig downloaden van de metadata van álle RUG-publicaties vanaf 1970 (uit een aantal criteriumbestanden, met name Web of Science en Scopus) en deze uploaden naar of linken aan Metis, mét koppeling aan de juiste RUG-auteur; deze koppeling wordt ingeschat als het meest bewerkelijke en risicovolle aspect van het project.

Daarnaast beoogt het project de verkenning van de voortzetting van deze download/uploadprocedure ook voor toekomstige RUG-publicaties, opdat Metis door ‘preloading’ van publicatiemetadata ook vanaf nu gemakkelijker gevuld zou kunnen worden.

Toen het projectvoorstel in het voorjaar bij het CvB ter goedkeuring lag, heeft daar de opvatting postgevat dat het project weliswaar zinvolle zaken aanpakt, maar dat het beter onderdeel kan worden van een ruimere opzet. In afwachting van de uitwerking daarvan is de uitvoering van het projectvoorstel nog niet definitief goedgekeurd en niet gestart.

Wat het CvB beoogt is kort voor de zomer door directeur Verveld van het Bureau van de RUG in grote lijnen overgebracht aan Marjolein Nieboer en Peter van Laarhoven. Men verwacht een projectvoorstel waarin de hele registratie en presentatie van de publicatie-output van de RUG wordt doorgelicht en gestroomlijnd, met een uitkomst waarvoor als voorbeelden worden genoemd: Wageningen Yield en RePub van de Erasmus Universiteit.

In feite vraagt men ons om met een (aanzet tot een) oplossing te komen voor de koppeling van systemen als: Metis (of de opvolger ervan), de RUG-repository en de MePa’s, plus mogelijk systemen als PeopleSoft en het datawarehouse van het Bureau. Het MT schat dit in als een uitdagende opdracht, die goed past in wat het Visiedocument stelt over ‘informatie van binnen naar buiten’ brengen, maar ook een opdracht met mogelijk hoge verwachtingen en een aanzienlijk afbreukrisico.

In de eerste maanden van 2012 wordt op basis van verkennende gesprekken binnen de RUG en werkbezoeken aan Wageningen en Rotterdam een nieuw projectvoorstel uitgewerkt, waarvan het oorspronkelijke rankingproject onderdeel zal uitmaken. Van de kant van de Bibliotheek nemen Jan Feringa en Jan-Herman Veldkamp het voortouw, van het Bureau in elk geval Jules van Rooij van AZIS; Ulco Kooystra en Peter van Laarhoven leveren waar nodig bijdragen aan project- en stuurgroep. Wanneer het projectvoorstel kan worden opgeleverd is nog niet goed te zeggen; (niet eerder dan) maart 2012 lijkt een veilige aanname.

Peter van Laarhoven