Discovery Tool

Bestelbonnen, per uitgever...

Een verre voorloper van de Discovery Tool...

Het projectteam Discovery Tool heeft zich in 2011 gebogen over de kenmerken van de producten voor Discovery Services van de vier grote aanbieders, te weten SUMMON, EBSCO, Primo en WorldCatLocal.

Van verschillende zusterorganisaties die voor vergelijkbare keuzes staan of stonden zijn rapporten opgevraagd en doorgenomen. Het feit dat OCLC WorldCatLocal pas dit jaar in Europa is gaan aanbieden maakt dat het oordeel van bibliotheken die vorig jaar of eerder een beslissing hebben genomen negatief uitvalt.

In een vroeg stadium heeft het team besloten zich verder te concentreren op Primo en WCL. SUMMON werd als een minder prettige gebruikersomgeving ervaren en is lastig te integreren met andere bibliotheeksystemen. De eis van inloggen voordat met de EBSCO-tool gezocht kan worden vindt het team onacceptabel. Zoeken moet voor iedereen mogelijk zijn.

In de voorbereidingsfase van het project leek het aantrekkelijk voor verschillende producten een testomgeving te bouwen. Daar heeft het team van af gezien. Met een redelijke investering in tijd en middelen kunnen de testomgevingen niet volledig zijn en zullen ze door de mand vallen op essentiële onderdelen. We streven er daarom naar via de leveranciers of direct bij een collegabibliotheek mee te kijken.

In de loop van mei-juni 2011 is duidelijk geworden dat wat betreft de vindbaarheid van digitale content de producten elkaar niet veel ontlopen of voornamelijk voordelen van tijdelijke aard hebben. De verschillen worden gemaakt in de mogelijkheden de lay-out aan te passen, aanvullende functies te bieden (“customization” met apps) en de mate waarin de software samenwerkt met bestaande bibliotheeksystemen. De relaties met de linkresolver, de catalogus voor met name de fysieke collectie en de beschikbaarheid van het gevonden materiaal door een koppeling met de leenstatus blijken belangrijk en soms duidelijke knelpunten. Dit zijn ook punten waar collega’s in het land die nu in de implementatiefase zitten of sinds kort hun Discovery Tool of Service aan bieden, tegenaan lopen. Het zijn ook punten die voor iedere bibliotheek weer iets anders liggen.

Het projectteam is nu doende vooral deze doorslaggevende zaken in kaart te brengen. Inmiddels is wel een goed beeld van de verschillende opties en de kosten van licenties. Het door de ICT-strategiecommissie ter beschikking gestelde budget zal zeker het overgrote deel van de kosten kunnen dragen

Activiteiten van het team in 2011:

  • Demonstraties van Primo en WorldCatLocal in de bibliotheek
  • Bezoek aan de Primo gebruikersdag bij de UvA in Amsterdam
  • Jan Feringa onderhoudt in UKB-verband contact met collega’s in het land die zich met Discovery Services bezig houden;
  • Peter van Rees houdt informatie van de discussiegroepen bij;
  • Christina onderhoudt contact met ICS-en in het land die in de eerste en tweede lijn betrokken zijn bij Discovery Service projecten (met name VU, UvA, Rotterdam en Nijmegen).

Christina Elsenga